פרשת השבוע

פרשת "אחרי מות"

בפרשת "אחרי מות" אנו מתוודעים לכך שארץ ישראל יש לה ישות מצד עצמה, והיא מקיאה את העמים החוטאים בעבודה זרה ובעריות ואת עם ישראל גם בנושא שמיטין ויובלות. ניתן להבין כי אי הקפדה על יובלות ועבודה זרה  מביאות לגלות כי הן קשורות  לארץ ישראל והבטחתה לעם שנבחר על ידי הקב״ה. חריגה מהברית בין עם ישראל […]

פרשת מצורע, "נצור לשונך מרע, ושפתיך מדבר מרמה"

נוהגים אנו לומר בסוף תפילת שמונה עשרה תפילה חשובה ביותר "אלוקי נצור לשוני מרע, ושפתי מדבר מרמה, ולמקללי נפשי תדום". מה מהות התפילה ומה ההבחנה בין שלשת חלקיה? מסבירים המפרשים כי ככלל יש שלושה מצבים של לשון הרע. הראשון הינו דיבור לשון הרע כפשוטו כדי להרע, ללכלך על הראוי ולפרגן לשאינו ראוי. זו המידה החמורה […]

יותר מששמרו את השבת, שמרו על ישראל

פרשת “תזריע", עוסקת בעיקרה בדיני טומאה וטהרה של האדם עצמו. לאחר שבפרשת “שמיני" עסקה במאכלים המותרים והאסורים, ולפני כן התורה נתנה לנו את מסגרת עבודת ה׳ במשכן ואת הלכות המשרתים בקודש, עוברת התורה לאדם עצמו. במובלע עוסקת הפרשה גם בברית המילה ״וביום השמיני ימול בשר ערלתו״(יב׳ ג׳) מכאן לומדת הגמרא במסכת שבת כי מילת הבן […]

פרשת "שמיני", מהטובים דורשים יותר

עם ישראל שוב נמצא בפני מעמד מכונן. הסתיימו שבעת ימי המילואים שבהם "התאמנו" הכהנים והלויים בפירוק והקמת המשכן, לקראת תחילת עבודת ה׳ במשכן בראש חודש ניסן. הטקס מתחיל כמתוכנן בעבודת אהרון הכהן הגדול. אהרון עוסק בקרבנותיו וגם מברך את העם. נקודת השיא היא יציאת משה ואהרון אל העם מהמשכן, וירידת השכינה על המשכן מול העם […]

פרשת "צו", הכרת הטוב

לטענתי תמיד, העם נבון ממנהיגיו וגם מכתביו. הוא מבין מה עיקר ומה טפל. הוא מבין שעצם קיומנו כאן הוא העיקר וכשכל השכונה מסביב רועדת, כדאי לתפוס מחסה יציב ולא לרוץ מצד לצד. העם רוצה מנהיגות כשל דוד המלך אשר שומר בגאון על האינטרסים של העם מול אומות העולם בלי מורך לב , ומאידך בבית צנוע […]

פרשת "ויקרא", העברת מסר לדורות

פרשת "ויקרא"  עוסקת לכאורה בנושאים הטכניים הקשורים לעבודת הקרבנות, עבודה שעניינה נתינה וחיזוק הקרבה בין האדם לקב"ה. בולט לשינוי הפרק העוסק בקרבן חטאת. הפתיחה היא כשל פרשה חדשה "וידבר ה' אל משה לאמר דבר אל בני ישראל לאמר נפש כי תחטא בשגגה מכל מצוות ה'…". אחרי פתיחה מיוחדת זו התורה מפרטת ארבעה סוגי אנשים המביאים […]

"וכל אשה חכמת לב בידיה טוו"

פרשת ויקהל הינה הפרשה השלישית שעוסקת במשכן וכליו, אם כי הפעם מזוית הביצוע עצמו. נושא ההתנדבות של העם למתן התרומה בולט מאד בפרשתנו. הפסוק שמעביר את המסר באופן הנמרץ ביותר הינו פסוק כב׳ "ויבאו האנשים על הנשים כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז",  ובהמשך בפסוק כה׳ "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו ויביאו […]

"כי תשא", קוצר רוח ועבודה זרה

במרכז הפרשה עומד באופן טבעי וברור חטא העגל על הרקע בו הוא קורה ועל השלכותיו לדורות. כל הפרשנים עוסקים בשאלה המתבקשת איך קרתה הנפילה הגדולה הזו?? לאחר שנבין איך ישראל חטא, שוב אנו ניצבים בפני שאלה גדולה. מדוע בהתחלה מול הקב"ה נותן משה גיבוי מלא לעם ישראל ואילו אחרי שיורד מהר סיני ממהר לקחת את […]

פרשת תצווה, מחנכים מתוך העם

הפרשה הינה לכאורה המשך ישיר ומשלים לפרשת תרומה. בלימודי בבית הספר היסודי הבנתי כי החלוקה הינה בנושאי כלי המשכן. פרשת תרומה עוסקת במבנה המשכן ובכלים הנמצאים בו. פרשת תצווה עוסקת בבגדי הכהונה ובעבודת הכהנים. האמנם זו ההבחנה הנכונה והיחידה? בתחילת הפרשה מקבל משה שלוש הנחיות מהקב"ה: הראשונה לקחת את שמן הזית להדלקת המנורה כעבודת המוצא […]

פרשת "תרומה", ממשכן למקדש

פרשת "תרומה" מתחילה בתרומות ישראל השונות למעשה המשכן, ומיד לאחד הפסוקים שלטעמי הינו מהחשובים ביותר בתורה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (כה׳ ח׳). על פי רש"י, כל פרשת בנין המקדש/ משכן, ניתנה לישראל ביום הכיפורים לאחר החטא של עגל הזהב. ביום הכיפורים כיפר הקב"ה לישראל על חטא העגל, ובו ביום ניתנה פרשת בנית המשכן. לפי […]

קבלה

מוגש בברכה  ע"י
יצחק אהרון, איש קבלה ראש מרכז "חכמה" כותב ומרצה סודות הקבלה לקביעת תורים לייעוץ 03-9220784 www.kabalah.co.il " 

ניצנים של חירות

מבין כול החגים המופיעים במקרא, חג הפסח נעדר הנמקה עונתית טבעית, המוסברת לדוגמה בחג הסוכות ובחג השבועות, וסיבתו נעוצה ביציאת מצרים ותו לא. התנ"ך ממקם את יציאת מצרים בלב התודעה היהודית -לאומית ומבין כל המאורעות ההיסטוריים של עם ישראל, בחר המקרא דווקא את חודש ניסן, כמועד המציין את הגאולה הקולקטיבית מחד והפרטית מאידך של כל אחד מישראל

קרא עוד ←

הראשון בגלגל המזלות

חודש ניסן בא להתארח ופותח את לוח השנה העברית ככתוב   "ראשון הוא לכם לחודשי השנה" וכל התחלה היא בבחינת פריצה והתחדשות ולכן מזל החודש  הוא "טלה": צעיר, נמרץ ורענן. בקבלה נאמר, כי שנים עשר המזלות, הם כנגד שנים עשר השבטים. חודש ניסן שייך לשבט יהודה "שבט המלוכה". החודש נקרא "חודש האביב"כמובא בתורה "היום אתם יוצאים בחודש […]

קרא עוד ←

זריחת האביב

ימים רטובים מגשמים אחרונים מרווים את האדמה, קרני שמש צבעו שמים אפורים בכחול חמים הנמתח מאופק עד אופק. תשוקת החיים פועמת בלב וממתינה לימים חדשים שיביאו איתם בשורות טובות של תקופה חדשה. והנה האביב הגיע והוא מזמן עימו קשת של משמעויות והזדמנויות חדשות

קרא עוד ←

לנשום עמוק

מבין המידות הרעות המושרשות היטב בלב האדם, אין לך מידה רעה ומגונה יותר שיש לשלוט בה ולתקנה ממידת הכעס. מי מאיתנו לא חווה כעס חריף ובסופו נבטה בנו ההבנה שהכעס בא לסמן על מצוקות וקשיים כמו פחד, נטישה וגאווה. ואפילו אמונה שגויה לפיה העולם צריך להתנהל על פי השקפת עולם פרטית שלנו. יצחק אהרון מבקש לנשום עמוק לפני שכועסים

קרא עוד ←

עד דלא ידע

בין כל החגים והמועדים שבריטואל החיים היהודיים, מצטיין חג הפורים כחג של משתה ושמחה

קרא עוד ←

זה הכול בזכותה

בתורת ישראל נשים מעטות מוזכרות כדמויות משמעותיות בסיפורי המקרא ותלותה של האישה ביחסים עם גבר, לרוב אב או בעל, אשר במסגרתם ייקבעו חובותיה וזכויותיה, אופיינית למעמד רוב הנשים בעולם בתקופת המקרא. על אף שבארון הספרים היהודי אין בנמצא ספר אחד שנכתב ע"י אישה, חכמת הקבלה מלמדת ארוכות על מעלותיה וסגולותיה של האישה ומדגישה שמאחורי כל המעשים שבעולם, גם אם זה לא נראה כך, עומדת אישה. אז אם בכוחה של אישה עסקינן, אז בפורים אסתר המלכה מהווה את הדוגמה הטובה ביותר.

קרא עוד ←

מלאך שלי

עוד בתקופת המקרא אנו עדים לסיפורים רבים המעידים על הימצאותן של ישויות רוחניות רבות, הבאות לסייע לו לאדם בשעות מצוקה ושבר ולרוב הן אף נושאות עמן מסרים וידיעות חשובות מעולמות עליונים. חלקן מופיעות ומתגלמות בדמות הלך ככתוב : "וַיֵּלֶךְ הַמַּלְאָךְ וַיָּבֹא וַיַּגֵּד לְדָוִד" (שמואל ב', יא) ובמקומות שהכוונה למלאך רוחני תופיע התוספת "מלאך ה' " […]

קרא עוד ←

פותח את ידיך

"כִּי-יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ לֹא תְאַמֵּץ אֶת-לְבָבְךָ, וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת-יָדְךָ, מֵאָחִיךָ כִּי-פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ"(דברים טו, ז-ח). מן הפסוק מתבאר שאחת הדרכים לבחינת ליבו ואישיותו של אדם, היא הכרת הנהגותיו בתחום הנדיבות ורוחב הלב כביטוי מובהק ליחסו לזולתו. כלומר, הגישה המשתקפת מן האמור והנכונות לעזרה, הינן מבחן מעשי לאדם כולו. היכולת להוציא מהכוח אל הפועל […]

קרא עוד ←

מזל דגים בקבלה

חודש אדר הוא החודש השנים עשר והאחרון בגלגל המזלות ומשכך הוא בעל תכונות ומאפיינים ייחודיים. כל זאת משום היותו "הקרון האחרון ברכבת המזלות". מזל החודש הוא דגים והקבלה משייכת מזל זה לאדר וליסוד המים. יצחק אהרון מלמד על המאפיינים והתכונות הייחודיות של מזל דגים

קרא עוד ←

טובים השניים

מלבד לחודש תשרי שהוא ראש השנה לדין, ישנו ראש שנה שחל באמצעיתה של השנה והוא חודש ניסן. זהו החודש הראשון למניין החודשים שבלוח השנה העברית. יוצא שבניגוד גמור לחודש אלול שהוא חודש התשובה הרציני וחמור הסבר הנתון תחת אימת יום הדין של השנה המתקרבת

קרא עוד ←